ASF

INTEGRERANDE
SOCIALA
FÖRETAG

Arbetsintegrerande sociala företag drivs för att göra samhällsnytta. Här kan personer som varit borta från arbetsmarknaden under en lång tid komma igång på ett mjukare sätt. Det går att anpassa arbetsuppgifter, arbetstid och arbetsmiljö så att det passar deltagaren.

Sociala företag är idag en del av arbetsmarknaden. Ofta drivs de av personer som själva har erfarenheter som lång tids arbetslöshet eller sjukskrivning. För våra deltagare kan arbetsträning vara en väg till arbetsmarknaden.

Vi har många goda exempel på hur ett arbete inom catering, hunddagis, remake eller återvinning har gett människor en ny gnista och en känsla av tillhörighet. Arbetskamrater och rutiner. Någon upptäcker nya intressen, en annan finner nya förmågor. De allra flesta får under arbetsträningen chans att komma ut och ingår i ett sammanhang.

Upphandlingen av arbetsträning hos sociala företag sker enligt lagen om valfrihetssystem, LOV, som gör det möjligt för intresserade leverantörer av arbetsträning att ansöka via hemsidan www.valfrihetswebben.se