Hurra för SATSA – unga får stöd i skolan

Förra veckan kom äntligen det glädjande beskedet att Strukturfondspartnerskapet har beviljat vårt projekt ”SATSA – hela vägen skola arbetsliv!”

”Det är så roligt. Jag ser jättemycket fram emot att skapa ett riktigt starkt stöd i skolan, så att fler elever börjar, eller fullföljer sina studier. Även att samverka med berörda parter och samarbeta med förbundets andra ESF-projekt Lumena och Conecto. Vi får så mycket resurser och kommer verkligen att kunna göra skillnad för en viktig grupp unga”, säger Margareta Nylander, som varit ansvarig för ansökan, och som nu går in som projektledare i SATSA.

Efterfrågan på ett individuellt förstärkt stöd i skolan är tydlig. Strukturfondpartnerskapets ansåg att vår ansökan var bra, bland annat för att vi arbetar vidare med utgångspunkt från våra förstudier och från de gedigna erfarenheter vi har fått, inte minst från SamMA som gick i mål förra året, även det ett ESF-projekt med Margareta som projektledare.

”Strukturfondpartnerskapet tyckte att vi förklarat bra hur projektet bidrar till att uppfylla målen i RUFS och Agenda 30. De ställde frågor kring om Finsam verkligen ska jobba redan i gymnasieskolan och har poängterat att vi bör hålla oss till Finsams målgrupper från 16 år. Det formella beslutet kommer inom kort. Nu kan jag fira midsommar med en bra magkänsla”, säger Margareta.

Bättre nyhet kunde vi knappast få inför midsommar. Och med det önskar vi en riktigt skön midsommarhelg.