Tro, hopp och kärlek på Finsamkonferens

Årets Finsamkonferens gav allt från insikt i vikten av att prata om meningen med livet, till en hälsning från socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi. ”Ni är hjältar!” Det tar vi med oss i det fortsatta arbetet för våra deltagare.

I år arrangerades konferensen av Samordningsförbundet i Halland och Nationella rådet. Temat var innanförskap och under två dagar utforskades arbetet med inkludering, social hållbarhet och integration.

Forskning om existentiell hälsa
En spännande programpunkt var en föreläsning av Cecilia Melder, lektor vid Enskilda högskolan Stockholm. Hon berättade om sin forskning kring betydelsen av att känna en mening med livet och upplevd hälsa.

På minsta blodcellsnivå finns positiva hälsoeffekter av att känna hopp och tro”, sa Cecilia som kallar forskningen för gränsöverskridande eftersom existentiell hälsa har visat sig ha många positiva effekter för den fysiska och psykiska hälsan.

”Hur kan det bli så fel, när alla gör rätt?”
Mats Tyrstrup, docent från Handelshögskolan lyfte bristande samordning över organisatoriska gränser som förklaring till att målgrupper faller mellan stolarna.

”Det vimlar av organisatoriska mellanrum, det är en dålig nyhet”,
menade han. ”Men den goda nyheten är att när vi hittar ett organisatoriskt mellanrum finns utrymme för innovationer och förnyelsearbete.”

När vi lyssnat klart på Alexandru Panicun, universitetslektor vid Lunds universitet, bjöd vi in honom till vårt panelsamtal i Almedalen den 6 juli.
(Missa inte det. Info kommer, men hör av dig om du vill vara säker på att få en inbjudan)

Alexandru talar om bristande samverkan mellan kommunerna och Arbetsförmedlingen och poängterade att båda parter jobbar med de målgrupper som står relativt nära arbetsmarknaden. ”De som behöver mest får inte de resurser som krävs”, säger han.

En utsträckt hand från Socialförsäkringsministern

Vi pratar ofta om vikten av att sätta människors behov före systemen,
därför var det skönt att höra vår socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi säga ”Det är systemen som ska anpassas till människors behov, inte tvärtom!”
Han önskade en tätare dialog för att identifiera brister i systemet.

”Ni ser var människor hamnar i kläm och vi behöver framåt kunna identifiera brister i regler men också i styrning av myndigheter.”

Nu greppar vi självklart den utsträckta handen så att vi tillsammans kan utgå från människors behov.

”Om det är någon del av den svenska förvaltningen som man kan lyfta som ett positivt exempel på att sätta människan före systemen, så är det ert arbete. Ni anpassar insatserna till de enskilda medborgarnas behov och till de regionala och lokala förutsättningar som finns och det är precis det målet som svensk förvaltning ska ha!”, sa Ardalan.

Tack för en fin-fin Finsamkonferens fylld av inspiration, hopp och kunskap för framtiden.