Så stolt förbundschef.

Lovette Jallow frontar kampen mot rasism, diskriminering och orättvisor. Förra veckan kickade hon igång det intensifierade arbetet mot strukturell rasism för MIA Vidares drygt sjuttio medarbetare på en digital temadag. Tajmingen kunde inte varit bättre, två veckor före jul, det tuffaste året vi har haft. Det var gott att känna kraften och viljan hos våra medarbetare. Att så konkret se att vi arbetar för att bryta normer och minska rasismen.

Det är starkt berörande.

Lovette Jallow använder sin erfarenhet av att bli stoppad av polis och tull för att gestalta strukturell rasism.

”Av 22 möjliga, blev jag stoppad 21 gånger när jag flög. Först sa mina vita kollegor som reste med mig att det inte hade med min hudfärg att göra. Sedan såg de själva och blev medvetna om privilegiet att vara vit”

Det är omöjligt att inte reagera när hon berättar om sina upplevelser som afrosvensk kvinna. Hon ger röst åt många, vilket behövs för att kunna förändra på djupet.

Om vi inte ser vilka privilegier vi som vita har i Sverige och på arbetsmarknaden, hur ska vi då kunna förändra våra attityder, ändra strukturer och vårt eget bemötande?

Anna Lexelius

Dela på facebook