Kunskapseminarium Sexualbrottsutredningen brottsofferjouren och polisen

”Alla kan komma till oss på brottsofferjouren om ett brott är begånget i Haninge eller Nynäshamn. 60 procent av de som söker hjälp är kvinnor, de har lättare att söka hjälp. Vi vet att brottsrubriceringen oftast bara är en ingång, står det inbrott kan det vara så mycket mer ”, säger Carin Flemström från Brottsofferjouren Haninge Nynäshamn.

Den 18 september bjöd vi in till ett välbesökt seminarium som startade med att Brottsofferjouren presenterade sin viktiga roll i våra kommuner och i hela Sverige.

”Vi erbjuder stöd och medmänsklighet, information om processer, vittnesstöd vid en eventuell rättegång, kontakter med myndigheterna. Vi kan även lotsa rätt vid ersättning från försäkringar och från brottsofferfonden.”

Sedan lyssnade vi på en högintressant föreläsning om Sexualbrottsutredningen av Martina Nilsson. Hon arbetar som strategiskt forensisk koordinator för ett projekt som syftat till att utveckla kunskap, arbetssätt och metoder för att bli vassare och mer träffsäkra när det gäller systematisk insamling av bevis vid våldtäkter.

Efterlängtat säger vi. För vem kan fokusera på jobb, eller studier om hjärnan är upptagen av våld, eller sexuella kränkningar?