”Jag är allergisk mot samverkan utan mandat”.

Orden kommer från riksdagsledamoten Alireza Akhondi under ett besök på kansliet. De blir startskottet på en intressant dialog.
”Vi befinner oss mitt i den största reformeringen av svensk arbetsmarknad. Det känns viktigt att vara här, eftersom det är en sak att läsa om er, en helt annan sak att möta er som arbetar med deltagare”, säger han.

Stämningen var tät när Alireza Akhondi  och Sandra Berendorff från Riksdagens arbetsmarknadsutskott mötte deltagare, medarbetare och MIA Vidares projektägare Östra Södertörn.
Under en eftermiddag delade vi med oss av erfarenheter och brister som vi har sett i systemen. Samtalet utgick från Eva, en av MIA Östra Södertörns deltagare.

MIA har stöttat drygt 3000 personer sedan start.

Av 3000 deltagare har 450 har börjat arbeta eller studera och 800 fortsatt till ordinarie insatser. En av deltagarna är Eva som under pandemin arbetstränat på distans och tack vare det upptäckt en helt ny bransch.

”En sten lättar när jag slipper bråka med myndigheterna. Skillnaden när kontakterna sker med stöd från MIA är enorm. Träffar du inte rätt människa hos Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen eller kommunen så kommer du ingenstans som privatperson”, säger Eva.

Anna Lexelius, förbundschef Samordningsförbundet Östra Södertörn förstärker Evas upplevelse genom att hänvisa till tidigare projekt som visat att bemötandet upplevs på liknande sätt av målgruppen.

”Det är illa och vi vet att det är en styrnings- och ledningsfråga. Vi får inte glömma vem vi är till för, eller det psykologiska övertaget som kommer med beslutsrätt och pengar”, sa Anna.

Upptäckte ny bransch.

Eva har i likhet med de flesta av våra deltagare en stark vilja att komma ut i arbetslivet, men svårt att återgå till ett stressigt yrke. Genom MIA Vidare upptäckte hon att administrativa arbetsuppgifter fungerade utmärkt. Nu vill Eva ställa om, men kan inte ta studielån. Tillsammans med SE-handledaren Terése Svejjer, Evas SE-handledare söker hon lösning på problemet.

Vad är det som skaver mest?

På en direkt fråga av Alireza svarade Edward Srigley, SE-handledare i MIA att det tar alldeles för lång tid vid överlämningarna.

”Det kan ta upp till åtta månader innan myndigheterna återkopplar. Deltagarna hinner tappa fart, styrka, energi och självförtroende. Vi mister även arbetsgivare när de inte får besked om lönebidrag”

Edward får medhåll  av CM-handledarna Paola Ortiz Pinto och My Rönnblad, KBT-handledaren Saija Winsa, samt CM-handledaren Ulrica Nilsson.

Vi lyfte ett av våra viktiga beslut.

”Hittills har 1000 personer fått sju frågor om våld. Av dessa har MIA ställt hälften, alltså har 500 personer fått möjlighet att stöttas att lämna dysfunktionella våldsamma relationer genom oss”, sa Anna.

När vi skildes åt hade vi fått igång en konstruktiv dialog. Alireza uppmanade oss att fortsätta borra i brister och lyfta dem till Arbetsmarknadsutskottet.