En rasistisk arbetsmarknad och diskriminering på grund av hudfärg -föreläsare Kitimbwa Sabuni.

Den 23 oktober kl. 9-10.30 bjuder Samordningsförbundet Östra Södertörn på ett kunskapsseminarium på Zoom, temat är ”En rasistisk arbetsmarknad och diskriminering på grund av hudfärg”. Kitimbwa Sabuni, projektledare för Vidga normen hos Länsstyrelsen i Stockholm håller en intressant föreläsning och det finns som vanligt utrymme för dialog och frågor.

Sedan 2014 har Länsstyrelsen i Stockholm tillsammans med andra aktörer i länet drivit initiativet ”Vidga normen”, för att öka medvetenheten om strukturell diskriminering på grund av hudfärg. Sverige har på relativt kort tid blivit ett av Europas mest multietniska länder. Ofta är vår självbild att vi bor i ett öppet och tolerant land. Samtidigt är vår arbetsmarknad starkt segregerad. De svenskar som inte passar in i normen för hur en ”svensk” ser ut har svårt att få avkastning för en högre utbildning eller att avancera till kvalificerade befattningar.

Från Samordningsförbundets sida ser vi att det finns mycket att göra för att nå en jämlik, inkluderande arbetsmarknad och samordnad rehabilitering. Vi behöver öka vår egen kunskap och medvetenhet om strukturell diskriminering på grund av hudfärg och vi behöver börja prata om frågan som en självklar del av vårt arbete. Vi är därför glada att bjuda in Kitimbwa Sabuni som talare till seminariet.

Anna Lexelius, förbundschef, modererar samtalet.

Varmt välkommen!

Anmäl dig på denna länk: https://magnetevent.se/Event/en-rasistisk-arbetsmarknad-och-diskriminering-pa-grund-av-hudfarg-forelasare-kitimbwa-sabuni-38758/.

Power Pointpresentationen från föreläsningen: Samordningsförbundet 201023

Dela på facebook