Covidrelaterad psykisk ohälsa

Året med pandemin har frestat på personer i våra målgrupper, inte minst de med psykisk ohälsa. På seminariet den 4/6 fick vi ta del av två viktiga och allvarliga föreläsningar.

Tove Lundin, ambassadör Hjärnkoll gjorde en spaning över hur pandemin ökat förståelsen för oro som personer med tex ADHD ofta har, men även om vikten av att se människan bortom ramar och regler. Hennes föredrag utgick från egen erfarenhet av ADHD. ”Att personen som håller i kontakten kan tänka utanför boxen och tänja lite på regler kan få enorm betydelse”.

”Om handläggaren vet hur viktigt deltagaren tycker det är att få ett visst besked kan tio minuter av lunchen gå till att ringa och berätta för deltagaren, utanför ordinarie schema”.

Tack Tove för ett personligt, engagerande och berörande föredrag. Det fick oss att förstå mer om hur det kan kännas att vara i ständig stress och oro, även när det inte är pandemi.

Johan Åhlén från Centrum för epidemiologi och samhällsmedicin gav inblick i hur covid 19 drabbar personer med psykisk ohälsa. Vi fick veta att viruset påverkar dessa personer mer. Orsakerna är flera: skörhet, flera besök och kontakter i vården och ständig oro är några faktorer man kunnat koppla till ökad smitta i gruppen!

Tack Johan för att vi fick siffror och fakta på det vi märkt av under detta så tuffa pandemier!

Tack för att ni kom och delade morgonen med oss! Det är med ökad kunskap vi kan arbeta på rätt sätt för de som behöver oss!

Toves PowerPoint
Johans PowerPoint